Oala de pamint

Venind noi catre casa, eu si George, ne-am oprit sa cumparam o oala de pamint. Pentru sarmale si ardei umpluti. Ziceam eu. Zis si facut. Am luat o oala cu capc, smaltuita.

Cind ajungem noi acasa, bagam de seama ca este ptin ciobita lateral. I-o bag lui George sub nas. El o alesese. Mi-mi placuse alta… Chiar i-a explicat ungurl (negustorul era ungur) ce trebuie sa faca ca sa nu curga sarmalele… I se pune pata lui Georege sa o dreaga cu un ceva care lipeste orice…

Bun, ma pregatesc eu sa fac ardeii umpluti depre care am mai vorbit. Cind sa-i pun in oala (ca sa o incerc) apare si George cu doua tuburi gri gemene din care ar fi trebuit sa iasa doua smacuri care sa se amestece. Pas, sa iasa !

Dupa niste bombaneli si mai multe gesturi printre care si unele de taiere si amestecari si solutii, ma trezesc cu oala pusa cu fundul in sus, sprijinita de un castron cu recomandarea sa nu ma apropii de ea citeva ore. Maglavaisul gri care umplea si mai dadea si pe afara micul defect al peretelui oalei  putea sa curga…

Am lasat oala in plata domnului si am pus ardeii intr-o cratita cit se poate de normala si i-am rezolvat. Au fost comestibili dar nu au  mai fost laudati ca cei pe care-i facem in castronul de pamint mpstenit de la Baba. Castronul cu pricina pacatuia prin aceea ca era prea mic.

Oala, insa, a ramas netestata. In seara asta i-a venit rindul sa o testez. Nu mai aveam ardei. Am amestecat ceapa taiata in cubulete cu fisii de ardei capia un morcov, un pastirnac si niste dovlecei, am pus deasupra patru pulpe si am pus-o in cuptorul electric rece pe care l-am reglat la 200 de grade si am plecat din bucatarie…

Cit pe ce sa uit de ea, norocul meu cu forevergreen care m-a intrebat daca nu am ars vreodata fasolea. Mi s-a aprins beculetul si am dat fuga sa vad ce face oala mea… Era bine. Se facuse totul perfect. Si unde mai pui ca nici nu a crapat ! reparatia lui G a tinut…

In ceea ce priveste gustul, este extraordinar. Alimentele gatite in oale de pamint au cu totul alt gust decit cele in oale de metal. Asta e clar… Mare pierdere pentru bucatariseala venirea acestor vase de metal. Timpul de preparare este atul gesturile sint altele, dar rezultatele folosirii vaselor de lut merita efortul.

2 Responses to Oala de pamint

  1. NFRez spune:

    In cat timp s-a preparat mancarea din vechiul lut in modernul cuptor cu microunde?

  2. geomarz spune:

    Tin sa te informez ca NU am folosit cuptorul cu microunde ci cuptorul electirc.
    In acesta am tinut oala pina mi-am amintit de ea. Cred ca a stat vre-o ora. Avantajul este ca, avind capac, nu as fi reusit sa ard nimic. Se realizeaza un mediu izolat in care se recupereaza apa evaporta.

Lasă un comentariu