Placinta cu urda

Am facut-o rapid si tirziu.

Uitasem de urda in frigider. Cind mi-am amintit era deja aproape de ora 7. Am pus dupa ochi faina, untura, iaurt, zahar, oua si sare. Am framintat si pentru ca aluatul mi s-a parut prea viscos, si insuficient de gras, am adaugat vreo 30 de mililitri de ulei in lighean pe care i-am incorporat framintind. Am lasat aluatul sa se  odihneasca putin timp in care am pregatit urda.

Urda este un produs din lapte. Eu stiu urda din laptele de oaie. Stiu de la baba ca laptele de vaca nu face cine stie ce urda, la fel ca si cel de capra. Asta in afara de faptul ca in viata mea nu am putut sa beau lapte de capra sau sa maninc brinza de capra. Pentru mine, lactatele de capra au un gust scirbos de pipi de soarece. Gustul acesta nu-l are carnea de capra pe care o maninc cu placere.

Dar s vorbim despre urda.

Toata lumea site ca brinza se poate face in doua moduri: din lapte acrit spontan sau cu un adaus sau din lapte inchegat cu un extras de enzime (cheag).

Daca se face brinza din laptele  prins, in partile astea este cunoscut sub numele de „brinza de vaca”, ceea ce, este evident gresit. Din laptele de vaca se poate face de asemenea brinza cu cheag. La noi, in Banat, acestui tip de brinza ii zice „tafataga”.

Daca se face brinza cu cheag, in  zerul care ramine, mai exista o proteina care coaguleaza la caldura.

Prin urmare zerul se pune la fiert, proteina coaguleaza si rezultatul se pune la scurs. Astfel se obtine urda… Zerul ramas are un gust plcut , dulceag. Fermanteaza repede si nu mai poate fi folosit a doa zi decit ca alimnet pentru porci.

Din laptele de vaca, se obtine putina urda. La noi nici nu se incearca. Din laptele de oaie, se obtine multa urda. De aceea, urda de pe piata este aproape numai de oaie…

Sa revenim.

Am pus urda cu zahar, oua si putina coaja de lamiie. Am facu to pasta omogena. George a cerut si stafide. O sa tin seama de doleanta lui data viitoare. Acum nu am avut.

Am intins o foaie pe care am pus-o pe tava, am pus pasta cu urda. Deasupra am pus o a doua foaie. La cuptor a stat cam 45 de minute. Cind a mirosit a copt am controlat-o si am mai lasat-o vreo 5-10 minute.

Am scos tava, am pudrat cu zahar pudra cu aroma de vanilie si am tait-o.

Andrei a apreciat-o foarte tare…

Poze nu am.

Lasă un răspuns

