Magiun

Incepind de vineri fac magiun. Corect, ca sa ma exprim banateneste, este vorba de „picmiedz”.

In principu, picmiedz-ul se face din prune bistrita, cunoscute aici drept tuleu. Sint prune de toamna, foarte dulci care se scot usor de pe simbure. La fiert scad bine si se leaga tare. Se poate face picmiez numai din fructe, fara adaus de zahar. De cite ori ma duc acasa, la CIsag, prietena mea Marioara ma cadoriseste cu cite un borcan doua de picmiez adevarat, bine legat si untos. Negru ca smoala.

Eu nu am rabdarea necesara ca sa-l fac ca lumea. Mai precipit lucrurile si adaug niste zahar care-l leaga mai repede. Iese un fel de gem mai semilichid.

Si in anul acesta am procedat la fel.

Vineri am cumparat 15Kg de prune.

Simbata le-am spart si le-am fiert prima data pina m-am plictisit, adica vreo doua ore. L-am lasat in boii lor pina dumica dimineata, cind in paralel cu gatitul obisnuit am amestecat si in vailigul cu pasta. Vreo doua ore si de data aceasta. Avantajul aceste tehnici este ca prin racire spontana  se mai pierde o cantitae oarecare de apa. Tot duminica am adaugat di doua kilograme de zahar.

In dupa-amiaza aceasta, am pus din nou pasta pe foc si am incins-o cit am avut rabdare. Tot la vreo doua ore am ajuns.

Intre timp, am beneficiat de u n ajutor nesperat. George mi-a adus borcanele din beci.

Am umplut borcanele si le-am invelit sa se raceasca lent. Astfel sper sa se sterilizeze cantitatea mica de aer de deasupra pastei si sa se mentina …

3 răspunsuri la Magiun

  1. NFRez spune:

    vailig?
    O metoda de sterilizare folosita de bunica: lăsa borcanele la cuptor încins cîteva minute.

  2. NFRez spune:

    ”Rar” de G. Bacovia

  3. geomarz spune:

    Vailing este un lighean mare de forma discret tronconica.
    Si, corect un vers din Bacovia.
    Bravo.
    Ca sa nu te mai plingi ca numai te bomban.

Lasă un răspuns

