Cum se obtine urda.

Domnule sau doamna,

Urda se obtine in modul urmator.

In laptele caldut, de obicei nefiert, se pune cheag (de la magazin sau preparat in casa). Se amesteca. Se lasa sa se matureze cheagul format. Aici, daca nu prea stii depsre ce este vorba, o sa incurci treaba. In romana se spune cheag la solutia de enzime care se adauga in lapte pentru a se inchega dar si la masa semisolida care rezulta din inchegarea laptelui. Acest din urma cheag se taie cu cutiul in vasul in care se afla  in fisii de 1,5 cm iar apoi perpendicular in paralelipipede de aceleasi dimensiuni, sa lasa vreo 5 minute sa mai iasa zerul si apoi se strecoara printr-o strecuratoare (traditional din material textil).

Zerul rezultat se pune la fiert la foc mic si cu grija sa nu se afume. Altfel spus, se amesteca cu gija pe fundul vasului fara sa se zdrobeasca urda care se aduna deasupra, ca un fel de smintina. Nu trebuie sa fiarba cu clocote mari ci foarte lent. Dupa cam 10 minute se opreste focul si se strecoara iarasi print-un material textil. Ce mai un saculet din 4-6 straturi de tifon.

Dupa stiints mea, din laptele de vaca iese foarte putina urda. Cea mai multa iese din laptele de oaie. Tot dupa stinta mea, laptele de capra NU da urda… Dar s-ar putea sa ma insel. Eu nu folosesc lapte de capra. Nu-i suport mirosul.

6 răspunsuri la Cum se obtine urda.

  1. Va multumim mult pentru sfaturi noi am crescut la tara la bunici in Ardeal si Dobrogea dar eram mici copii si nu am invatat cum sa facem si acum si noi fiind bunici la rindul nostru vrem sa dam la nepoti ceva proaspat si bun.Numai bine, si nu incetati sa-i invatati pe cei din jur ca asa ajungeti nemuritor

  2. Sal’tare, Cornel si Anca. Din Colorado ?!
    Pai, pentru ca sa obtii ceva ca lumea, iti trebuie ingredinete ca lumea. Altfel spus, lapte adevarat de la oaie sau de la vaca. Daca nu, degeaba te agiti.
    Aveti acolo o vaca sau niste oi? Daca da, va iesi treba buna. Daca nu, nu!
    Mai nou, si in partile astea, cheagul (solutia de enzime) se cumpara de la magazin.

  3. ama spune:

    Urda este, in pricipiu, aproape numai proteina care nu coaguleaza cu enzimele din cheag si coaguleaza la cald. Nu mai stiu care ditnre proteine are aceasta calitate. Imi este lene sa caut acum…

  4. manuela spune:

    Se poate face si din lapte de capra urda ,iese putina dar este foarte buna

  5. geomarz spune:

    @ Manuela
    Buna seara. Si multumesc pentru vizita si informatie. Nu am facut si nu am vazut facindu-se niciodata urda din lapte de capra.
    In alta ordine de idei, mie nu-mi place laptele de capra si nici produsele din acest lapte. De aceea nu-mi dau cu parerea.

  6. bancuri spune:

    bancuri…

    […]Cum se obtine urda. « singur, singur, singur, intr-un han departe, doarme si hangiul, zarile-s desarte…[…]…

Lasă un răspuns

