10 iunie, 11 iunie, 12 iunie 2011

10 iunie. Gili ar fi implint 58 de ani. Asa, a ramas la 39.

11 iunie. Mosii de vara. Semnificatia nu o stiu foarte exact. Este o simbata a pomenirii tuturor mortilor. Cind cerurile se deschid iar ei revin printre noi. In biserica. Asa zica taica popa. La mine acasa, in Banat, mortii vin sa se incalzeaza la focurile Cailor, care se aprind in fiecare seara in saptamina Tomii.

De Mosii de vara sa face slujba in biserica, dar cel mai popular se impart vase (caston, cana, lingura) si cirese. In vase, in partile astea, se pune orez fiert in lapte cu scortisoara. AM precizat acest amanunt pentru ca am facut si eu asa in dimeneata aceasta. Am impartit in cimitir castronele cu cirese si cani cu orez cu lapte si cite o lingura de lemn. Pina m-am mai invirtit eu cu Marioara pe la mormint, unul dintre beneficiari a terminat de mincat orezul cu lingura de lemn. M-a impresionat. Chiar avea nevoie de acea mica ofranda. Cei mai multi aleg cite ceva din ofrande iar restul arunca. Mi-a ramas in memorie figura lui si gestul…

12 iunie. Rusaliile. A spatea saptamina dupa Paste. Ruga mare la Visag. Toata copilaria asteptam Rusaliile cu sufletul la Gura. Tot satul satalucea. Casele se curatau. Oamneii se impodobeau. Se primeau gosti, adica musafiri. Era ziua in care rudele din alte parti veneau in vizita la ai lor din satul nostru. Fiecare sat isi ava Ruga lui. Cu ocazile aceasta rudele din diverse sate se intilneau in satul inc are avea loc Ruga.

Toata copilaria mea am legat acest cuvint de „rugul de mure” si nu prea vedeam care este conxiunea. Intre timp, am auzit de Hram, asa cum este denumita Ruga in alte parti. SI atunci mi s-a deschis mintea si am inteles ca Ruga vine de la „a se ruga”… Cu siguranta Banatul este o lume aparte in Tara asta…

De Ruga era mare sarbatoare mare si prin aceea ca dupa amiaza era joc la Camin. Veneau cintareati, locali, cu fluierul parca stiu eu, dar si mici orchestre. Tinerii jucau toata dupaamiaza. Pe ulite se pimbau fetele imbracate in haine noi, unele orasenesti, altele costume populare, cu parul impetit in cozi si flori de muscata prinse in par…

Nu am mai vazut o Ruga de peste 40 de ani…

Lasă un răspuns

