Ciorasti 2012 continuare

In Ciorasti lucrurile s-au asezat.
Matusa Eana este bine-merci. Are lemne mincare si pirtii prin curte. Simbata isi vedea de pasari, de spalat si de coliva. Fiind simbata mortilor, a facut coliva si a impartit-o asa cum se face dintotdeauna. A venit pe la ea si una dintre finele cu care se ajuta.
Cum vii de la Rimnicu Sarat, inainte de aintra in CIorasti, treci prin Spatareasa, sat lipit de Ciorasti care se tine de Corasti si in care locuiesc alte zeci de neamuri de-ale mele si de-ale matusii mele.
Spatareasa este un sat mai nou decit Ciorastiul. Pe la mijlocul secolului 19 acolo era mosia unei spatarese ramasa vaduva si care a permis asezarea acolo a mai multor familii de tarani care sa-i lucreze pamintul. Printre acestia s-au numarat mai multe familii de aromani veniti din satul Bretcu, din Intorsura Buzaului, unde darile erau mari si viata greu de dus. Una dintre acetea familii era a Bitei Axinia strabunica mamei mele. In casa Bitei Axinia a ramas unul dintre fratii Bunicii (Nenea Die) care a intretinut livada plantata de Bitu Petrea Stancu, cel mort in anul nasterii matusii mele, Tanti Stanica. Acum casa este in grija lui Ionica Stancu.
Am spus tota poveste, pentru ca pe Ionica ninsoarea cea mare l-a prins in Spatareasa, in casa cea veche. Si acolo a ramas. Ionica, desi unchiul meu, are cu numai 3 ani mai mult decit mine si este un barbat in putere si deloc lenes sau betiv. Asa cum ii ctagoriseste inteleptul nostru premier pe locuitorii de la sate.
Am vorbit cu Ionica mai alaltaieri.
Ciorastiiul, mi-a spus el, a fost deszapezit de primar folosind la lucru pe asistatii sociali. Curtea si-a deszapezit-o singur sapind in zilnic in troianul de 3 metri din poarta pe care il cladea crivatul.
In Ciosasti, nu se spune ”ma duc catre apus”, ci ”ma duc in Crivat”.
Cind am vorbit eu cu Ionica, alturi de el era un frate mai mare, Radu, locuitor de bastina al caselor din vacini, spre deosebire de Ionica, care este numai temporar.
Radu, mi-a spus Ionica, putea sa stea inzapezit nu o iarna, ci trei. Avea in camara provizii de detoate si n-ar fi murit de foame. Ca majoritatea taranilor adevarati din Ciorasti.
”Ajutoarele” au fost impartite la tigani. Nu la toti, numai la cei in putere care s-au dus dupa ele.

Era cit pe ce sa uit sa scriu despre nemultumirea pe care am simtit-o cind am gsit un comentariu al cuiva care se considera, probabil, jurnalist, la postarea anterioara. Scrierea poate fi accesata din comentariile de mai jos. A se vedea acolo cum niste insi fara minte rastalmacesc spusele cuiva si trasforma un text in asa fel incit se pierde total sensul avut in vedere de autor.

Lasă un răspuns

