Piinea…

Am facut petnru prima oara piine in copilarie. Pina in 15 ani.
Eram la Visag, vara iar Baba m-a invatat sa fac piine. Pe atunci eram 7 la masa si faceam piine multa. Cam 5-6 kilograme o data. O coceam in test. Mare cit o raota de car, inalta cam de 30-40 de centimetri.
Inti si inti ardeam testul cam timp de o ora o ora si ceva. Intre timp framintam piinea, apa, sare si drojdie sau colmau sau olatel, care raminea la crescut. Dupa ce crestea suficient se pune ain tava si se mai lasa o data la crescut.
CInd piinea era destul de crescuta si teatul ars, se aseza tava sub test, se lasa testul peste tava, se mai aduna jar in jurul lui si se invelea totul cu cenusa.
Dupa o ora, totul era gata.
Baba scotea piinea, oa invelea in stergar curat si o lasa sa se intoarca.
Uneori taia cite o felie mare din piinea fierbinte o impartea in patru si punea in mijlocul fiecareia dintre bucati fie brinza fie cite un cirnat cos din untura.
De vreo citeva luni, fac si eu piine sistematic, de doua ori pe saptamina. Se spune ca piinea din comert este de foarte proasta calitate.
In seara asta am framintat vreo doua kilograme de faina. Dupa ce acrescut destul, am facut 9 piinite rotunde pe care le-am pus pe tava de cuptor si le-am copt.
Ama tocmai a venit acasa. A asteptat sa se coaca si i-am dat o chifla fierbinte in care a ingropat telemea de oaie sa se inmoaie.
Mi-am adus aminte ca la VIsag ma asteapta un pleu cu untura in care Marioara mi-a pus cirnatii…
Trebuie neaparat sa ma duc sa-i recuperez.
Ma jos am gasit o imagine cu un test de prin Oltenia.

Principiul este acelasi. Numai ca la noi testul este mai mare si este din fonta iar piinea se pune intr-o tava adecvata, rotunda cu diametrul de circa 50 de cm cu obada inalta de 20.
Spre uimirea mea. multe femei in tota firea considera facutul piinii un mare mister.

6 răspunsuri la Piinea…

  1. nelucraciun spune:

    Intrebare incuietoare: cum se face malaiul (paine coapta din faina de porumb)? Bunica mea paterna facea, uneori.

    • geomarz spune:

      Simplu ca bua-ziua.
      Se face un amestec de faina de cucuruz cu apa fierbinte in proportia in care se fierbe o mamaliga. Se poat adauga doua trei miini de faina de griu, dar nu mai mult la un volum de vreo 6-7 l de amestec. Amestecul cu pricina se pune in tava cu pricina. Tava este unsa inainte.
      Se lasa in test de seara pina dimineata. Sau, cel putin 7 (sapte) ore.
      Totdeauna mi-a placut malaiul.

  2. nelucraciun spune:

    Buna (bunica mea paterna) il cocea in doba. Nu mai aveam vatra deschisa, iar testul din fonta era ingropat, cu gura in sus, umplut cu apa pentru pasari…Cred ca si acum il mai avem, printre fiarele vechi, mancat de rugina, complet nefunctional. Tin minte ca aveam si un lant, mult diferit de lanturile obisnuite, pentru suspendarea acestuia. Despre asta chiar ca nu mai stiu nimic…
    In urma cu cativa ani fotografiasem un test din fonta, spanzurat de un lant specific, deasupra unei mici vetre continuate de gura unui cuptor orb. La Jidovin (Berzovia), in casa urmasilor lui Iosca Grecu’, in gradina carora plugul scoate, de fiecare data, resturi de tigle si ceramica romane.

    • vgeorgicas spune:

      Eu stiu numai cu testul. Pe vremea mea nu se mai facea malai decit pentru fandoseala, cum faceam noi o data pe vara. Mie imi placea si-mi facea pofta.
      Testul din fonta era asezat despura focului, sprijinit de un cirlig care era pozitionat cu ajutorul lantului cu pricina, care era facut de tiganii din vechime si avea ochiurile foarte mari.
      Dupa ce se incingea vatra, cu foc mic, se incingea si testul cu foc iute.
      Tare as vrea sa gasesc o poza cu un test din fonta.
      Pe internet nici un fel de sansa.
      Nici pe Banaterra nu am vazut.

Lasă un răspuns

