Mărie Pichili

Mărie Pichili a fost una dintre matusile mele. Mi-o amintesc cum era ea micuta cu miscari rapide si de o timiditate cronica neinfrinta niciodata. O femeie in toata firea, asa cum era in tineretea mea. A disparut in neant fara sa stiu cind in perioada in care viata mea nu se linistise indeajuns ca sa ma aplec si asupra vietii altora.
In seara asta mi-am amintit de ea. Nu stiu de ce. Mi-am amintit o tristete. Una imensa dusa in singuratatea in care a trait.
Mărie Pichili era nora la Baba Ana Pichili, nascuta Patrascu, cea mai mare dintre copiii lui Ion Patrascu. Era cu 11 ani mai mare decit Baba. La 13 ani, dupa HDL, a ramas schioapa. S-a maritat bine, cu un vaduv cu copil. Vaduvul era bogat. Matusa Ana a nascut un baiat, pe uica Ion Pichili. Acest uica al meu avea doua calitati, era frumos si era bogat. Bogatia lui a fost nenorocirea matusii mele de care povestesc.
In perioada in care va povestesc a vietii mele, cind imi vedeam de ale mele iar legaturile cu vechea familie devenisera mai laxe, mama a primit vizita matusii Mărie. Baba Ana zacea la pat de ani intregi iar fiul sau la fel. Baba Ana imobilizata de suferinta fizica si rautate exagerata iar uica Ion de o psihoza ingrozitoare pe care nu o pot defini. Matusa Mărie isi petrecea zilele slugarindu-i pe amindoi, plini de hachite, de rautati, mizerii si intolerante.
Femeia aceea blinda si calma, plina de bunatate, singura (nu avea nici un fel de ruda directa in sat pentru ca era venita dintr-unul vecin) fara nici un fel de ajutor, venise in vizita la mama. Au vorbit ele ce au vorbit iar Matusa a spus mamei niste vorbe greu de imaginat, izvorite din indelungata ei singuratate si suferinta. A spus vorbe grele la adresa mamei sale. ”Sa se deschida pamintul si sa o scuipe afara. Io nu am vrut sa vin dupa Ion. El era frumos, io nu eram ca el. Era bogat, io nu eram. Numa mama o vrut sa vin dupa el.”
Marie Pichili a disparut de pe fata pamintului. Casa cea falnica pentru care a fost data, a disparut si ea. Urmasii au vindut-o unei familii de tigani si intregul ei farmec s-a sters. Nici amintirea lui nu a mai rams. Averea s-a dus si ea de mult. Nimic din munca femeii aceleea micute, calme si harnice nu mai ramas. Din cind in cind imi rasuna in ureche vocea ei cu timbru deosebit, jos, extrem de melodioasa cu infelxiuni cu totul aparte. Nu am mai auzit niciodata o asemenea voce.
Ciudat cum, la sfirsitul calatoriei noastre prin lume, ne intoarcem catre inceputurile ei. Cum ne napa desc amintirile vremurilor de demult iar caile ni se intersecteaza cu unele de pe la inceputurile fiintarii noastre.

3 răspunsuri la Mărie Pichili

  1. nelucraciun spune:

    Cate cuvinte sunt necesare pentru a egala informatia dintr-o singura imagine?
    Cate imagini sunt necesare pentru a egala informatia dintr-o singura descriere?
    Vad, aici, pe acest blog, ciclul Paorii in cuvinte…

    • geomarz spune:

      Imagini nu am decit la mine in memorie. Cuvintele le pot scrie pentru cei care vor sa le vada si sa le citeasca. Cred ca o sa contiuni cu o serie de scurte amintiri care se cer scrise…
      Ideea mi-a venit citind comentariul dumneavoastra.

  2. geomarz spune:

    Foarte interesante materialele la care m-ati trimis. Extraordinar de interesante. Va multumesc pentru ele.
    Niciodata nu am avut acces la asa ceva. Stiam numai animozitatea mocnita din familia mea care mi-a intristat copilaria.
    Imi amintesc ca, dupa ce a venit din razboi, Mosul meu a facut armata si la Romani. Nu mai stiu unde, asta a propos de observatia lui Traian Vuia despre dorinta ca banatenii sa fie fost lasati in garnizoane locale.
    Inca o data, multumesc.

Lasă un răspuns

