Banatul si Regatul

In postarea anterioara am mentionat atitudinea negativa pe care am simtit-o in toata copilaria fata de Regat din partea concetatenilor mi banateni. La toate nivelele. O atitudine dureroasa si nedreapta, mai ales ca mama mea era din regat.
Desi traind in Banat, nu am stiut niciodata conditiile in care Banatul s-a unit cu Regatul in 1919. Am stiut numai anecdota povestita de Mosul meu intors de pe frontul din Vest si primit cit se poate de prietenste pe peroul garii de la Timisoara cu mitralierele indreptate catre trenul cu soldatii care se repatriau prin forte proprii.
Prin bunavointa prietenului Nelu Craciun care mi-a furnizat citeva linkuri am aflat cu mirare cite ceva.
Daca provinciile Adeal si Banat au considerat ca se UNESC cu Regatul, acesta a considerat ca le anexeaza si s-a comportat ca atare.
Ca urmara a acestei anexari, timp de mai multe decenii (cel putin trei asa cum reise dintr-un memorandum adresat regelui in 1938) provinciile au fost spoliate de bogatii. Politica a fost de uzurpare a drepturilor autohtonilor care au fost subjugati de interesele de la centru. Politicienii locali au fost inlaturati in favoarea celor de la centru.
Unul dintre artizanii Unirii din 1918 a Banatului cu Regatul a fost Traian Vuia, cunoscut in primul rind pentru realizarea primului aparat zburator autopropulsat mai greu decit aerul. Traian Vuia si-a manifestat inca din 1922 nemultumirea fata de evolutia evenimentelor din Banat si s-a retras din politica. Este bine sa se stie ca Vuia a avut o solida pregatire juridica si a fost un avocat de succes si viitor. A renuntat la carierea juridica pentru cea tehnica in conditii pe care, de asemena, nu le stiu prea bine.
Am incercat sa copiez materiale pe care mi le-a semnalat prietenul Nelu Craciun in comentariul sau, dar sit-ul pe care sint nu-mi permite acest gest.
Iata link-ul pentru cei interesati.
http://www.banat.ro/Pro_Memoria.htm

3 răspunsuri la Banatul si Regatul

  1. nelucraciun spune:

    Este bloger-fotograf din Lugoj, colaborator la Banaterra si, se pare, al Episcopiei greco-catolice.
    http://raimondo.wordpress.com/

Lasă un răspuns

