Un fost detinut politic

Anul nasterii 1939. Functi actuala: pensionar. Pensia 2400.
Istorie.
Scoala elementara: 7 clase.
Liceul 3 clase.
Student pentru functia de agent al securitatii ROMANE la Moscova. Vreo 2 ani. Acolo a avut de-a face cu mai toate natiile pamintului.
La fageda virsta de 19 ani, detinut politic la Aiud.
Cum a ajuns acolo?
Simplu.
Aia care l-au recrutat si scoalrizat vroiau sa-l trimita in una dintre tarile prietene (sa zicem Cehoslovacia). Cu scopuri precise. El nu vroia. S-a dus glont in Franta. Cum a facut, n-am aflat. Dar fracezii, dupa cel-au pregatit (cum, nu mi-a spus) l-au parasutat in Yugoslavia (la vremea aia era lupta impotriva lui Tito). Din Yugoslavia a juns retur in Romania si aici a fost parcat pentru vreo 5-6 ani la Aiud pentru tradare de tara (ceea ce, parca era si adevarat).
La Aiud l-a cunoscut pe Dej. (Venise intr-un control si el sa- infipt sa stea de vorba cu Dej). Pe urma, in 64, au venit niste inspectori din afara. In 64 sustine el ca a intrat Romania in ONU iar inspectorii au venit cu aceasta ocazie. Inspectorii au dat indicatii sa se reduca numarul detinutilor politici. El a fost unul dintre cei nominalizati. A mai facut un memoriu, direct catre Dej si, dupa ce a fost in audienta, a fost eliberat.
Ma uitam si nu-mi venea a crede. Cine l-a recrutat? Cit de prezenti in mediu au fost aceia?
„Daca ai fost in Franta, m-am interesat, stii farnceza?
Nu mai stiu ca nu am avut cu cine sa o vorbesc.”
Banuisc de ca de citit nu auzise.
Acu era fericit foc. Nu avea o moaca prea inteligenta. „Fost detinut politic” m-a atentionat fericit la despartire.
Imi amintea cu neplacere de un fost ilegalist pe care l-am cunoscut prin 75-76. La fel de nesarat si de oportunist.

Lasă un răspuns

